Народність, така велика, така багата змістом та життєвими силами, не знищеними століттями насильницького гноблення, не може бути доведена до небуття гнітом і заборонами.

Усі ці утиски можуть лише затримати її розвиток, але не більше, і, кінець кінцем, вона не може не взяти свого.

Факти останнього часу утверджують у непорушному переконанні, що широкий і всебічний розвиток української народності — лише питання часу, мабуть — дуже недалекого часу.

(Михайло Грушевський, Нариси історії українського народу, 1904/2013)

ІСТОРИКИ І ВІЙНА

This day in modern history of Ukraine

Цей день в історії на сайті jnsm.com.ua
Український календар на сайті calendarium.com.ua
 

Select a date between 1900 and 2015

Reset

26 (13) квітня 1913 (п’ятниця)

У м. Києві до міської управи було подано проект В.Тимченка про проведення трамваю сполученням Київ – Житомир.
Рада. – 1913. – № 95. – С.3.

26 (13) квітня 1913 (п’ятниця)

У м. Керчі на Керченському заводі Таганрозького металургійного товариства було встановлено нові розцінки наймання робочої сили – 1 руб. 50 коп. в день. За понаднормові роботи – 15 коп. за годину.
Новости юга. – 1913. – №92. – С.3.

14 квітня – 11 травня (1-28 квітня) 1916 (п’ятниця – четвер)

с. Каменське. Страйк 7000 робітників Дніпровського металургійного заводу Південноросійського металургійного заводу із вимогою підвищити зарплату, впорядкувати розрахунок і на знак солідарності з робітниками котельні, які першими почали страйк. Закінчився поразкою. Під час страйку на завод викликали роту солдатів і поліції, арештовано 11 робітників, з них 5 уповноважених для переговорів з адміністрацією, мобілізовано в армію 362 страйкуючих робітників. Тоді ж відбувся економічний страйк усіх (1407) робітників Софіївського вугільного рудника Російсько-Бельгійського металургійного товариства із вимогою підвищити зарплату на 50 % і відмінити плату за квартири. Закінчився компромісом: обіцяно усі вимоги працівників по можливості задовольнити. 41 робітник мобілізований в армію.
Хроника революционного рабочего движения на Украине (1900 – 1917). Справочник. – К., 1987. – С. 338.

26 (13) квітня 1918 (п’ятниця)

Фінансово-економічна нарада при міністерстві фінансів згідно з постановою Ради народних міністрів приступила до вироблення умов випуску внутрішньої залізничної позики на суму у 750 млн. карбованців. Підкреслювалося, що за час війни вперше надавалася позика не на озброєння, а на відродження такої важливої галузі господарства, як транспорт.
Робітнича газета. – 1918. – 27 квітня.

14 січня 1921 (п’ятниця)

Брянський рудник Алмазнинського гірничого району Донбасу. Відбудовано електричну станцію.
Знамя советов, Чернигов, 1921, 14 января.

14 квітня 1921 (четвер)

Харків. Пущено 1-й державний канатний завод “Нова Баварія”.
Пролетарий, Харьков, 1921, 19 апреля

14 квітня 1921 (четвер)

Харків. На міжвідомчій нараді представників Центральної насіннєвої комісії, Південбюро ВЦРПС, Української ради народного господарства, Наркомпроду та Наркомзему УСРР, уповноваженого Наркомпраці РСФРР при РНК УСРР розроблено положення про робітничі загони по ремонту сільськогосподарського реманенту. Ці загони формувалися шляхом мобілізації профспілками працівників заводів або цехів, які не діяли. На час роботи загонів їх члени забезпечувалися продовольством. За ними зберігались усі види утримання і забезпечення, яке вони отримували на промислових підприємствах. Крім того, члени загонів отримували премію в кількості 2 пудів борошна. Постачання загонів для проведення робіт покладалося на ради народного господарства.
Коммунист, Харьков, 1921, 14 апреля.

26 квітня 1921 (вівторок)

Харків. Політбюро ЦК КП(б)У прийняло постанову про висилку з сіл “підозрілих елементів”. Президії ВУЦВК запропоновано звернутися з інструкцією до КНС про те, що виступи, скоєні раніше проти радянської влади, не могли ставитися в провину селянам, які розкаялися в них, й тому таких селян пропонувалося урівняти в правах з іншими громадянами.
ЦДАГО України, ф 1, оп. 6, спр. 13, арк. 83.

26 квітня 1921 (вівторок)

Харків. Політбюро ЦК КП(б)У прийняло постанову про звільнення від робіт про прибиранню міста працівників комісії ЦК КП(б)У по обстеженню наркоматів.
ЦДАГО України, ф. 1, оп. 6, спр. 13, арк. 86.

26 квітня 1921 (вівторок)

Харків. РНК УСРР прийняла постанову “Про заходи підвищення працездатності залізничного та водного Транспорту”.
ЗУ України, 1921, №7, Ст. 215.

26 квітня 1921 (вівторок)

Харків. РНК УСРР прийняла постанову “Про Всеукраїнське статистичне управління”. Визначено склад та повноваження діяльності цього органу.
ЗУ України, 1921, №7, Ст. 212.

26 квітня 1921 (вівторок)

Харків. Політбюро ЦК КП(б)У прийняло постанову про демобілізацію Донецької трудової армії та вільний перехід робітників з підприємств вугільної промисловості на іншу роботу. Ухвалено просити ЦК КП(б) та Революційну військову раду республіки про залишення “возрастов” у цій армії, не переводячи їх на службу до РСЧА, а також скоротити строк демобілізації на рік й дати поповнення до трудової армії. Крім того, запропоновано порушити питання про неприпустимість вільного переходу робітників із вугільної промисловості , зважаючи на брак робочої сили в цій галузі.
ЦДАГО України, ф 1, оп. 6, спр. 13, арк. 84-85.

Квітень-червень 1922

До портів Чорного та Азовського морів прибуло 12 млн. пудів вантажів, з них 60 – у квітні, головним чином для АРА. Прибуло 126 суден. Вивезено за кордон 120 тис. пудів вантажів, переважно цементу і шкірсировини. Відбуло 121 судно.
Вісті ВУЦВК, Харків, 1922, 20 липня.

26 квітня 1922 (середа)

Харків. Держплан прийняв постанову про необхідність залучення іноземного капіталу до експлуатації комунальних господарств і благоустрою міст.
Коммунист, Харьков, 1922, 26 апреля.

26 квітня 1923 (четвер)

Катеринослав. На металургійному заводі пущена мартенівська піч №1.
Украинский экономист, Харьков, 1923, 26 мая.

1924

За попередніми даними, товарообіг в Україні досягнув 2-2,5 млрд. руб., що становили майже третину товарообігу СРСР.
Экономическая жизнь, Москва, 1924, 18 декабря.

1924

Повідомлялося, що в 1924 р. до Одеського порту прибуло 2 тис. 719 пароплавів, у тому числі 170 із-за кордону (з них 34 пароплави Чорноморсько-Азовського державного морського пароплавства). Доставлено 13 млн. 635 тис. пуд. вантажів, з них 4 млн. 385 тис. пуд. – із-за кордону. Відбуло з порту за рік 2 тис. 870 пароплавів, з них із-за кордону – 161 (в тому числі 22 пароплави Чорноморсько-Азовського державного морського пароплавства). Вивезено 26 млн. 118 тис. пуд. вантажів, з них із-за кордону – 23 млн. 272 тис. пуд.
Экономическая жизнь, Москва, 1925, 17 января.

Квітень 1924

Київська губернія. Організовано 35 сільськогосподарських колективів. Всього на Київщині налічувалося 1 тис. 469 сільськогосподарських колективів і 42 сільськогосподарські комуни.
Экономическая жизнь, Москва, 1924, 7 мая.

1925

Миколаївський порт. Пущено вісім нових, закуплених за кордоном, електромеханічних перевантажувачів, а також електростанцію, відбудовану робітниками портових майстерень. Пуск нового устаткування збільшив вантажообіг порту на 20 млн. пудів на рік.
Вісті ВУЦВК, Харків, 1925, 6 жовтня.

14 січня 1925 (середа)

Харків. Політбюро ЦК КП(б)У ухвалило постанову РНК УСРР про розверстку по губерніях УСРР скидок з єдиного продовольчого податку.
ЦДАГО України, ф. 1, оп. 6, спр. 58, арк. 6 зв.